Endodonti – Restoratif Diş Tedavisi

Endodonti - Restoratif Diş Tedavisi

Kanal tedavisi ve restoratif diş tedavisi işlemlerinin amacı, sağlıklı durumunu kaybetmiş olan dişlerin tedavi edilerek ağızda kalmalarını sağlamaktır. İlerlemiş çürükler, ilerlemiş diş eti hastalıkları, diş sıkma, diş gıcırdatma, dişlere yapılan aşındırmalar, dişlerde oluşan kırılmalar, travmalar ve çatlaklar dişte bulunan damar ve sinir paketinin (pulpa) hasar görmesine ve iltihaplanmasına neden olabilir. Hasar oluşan ve iltihaplanmış pulpa, tedavi edilmez ise ağrıya, apseye veya diş köklerinde kronik iltihaplanmalara sebep olur. Çünkü pulpanın kendini yenileme ve onarma kabiliyeti çok sınırlıdır. Kanal tedavisi uygulanırken dişin köküne kadar uzanan pulpa çıkartılır. Pulpanın çıkartıldığı kök kanalı temizlenir . Kök kanalı temizlendikten sonra dezenfekte edilerek uygun bir kanal dolgu materyali ile doldurulur. Kanal tedavisinin ardından dişin eksik kısımları dolgu veya kaplamalarla onarılarak dişin ağızda sağlıklı olarak tutulması sağlanır.

Kök Kanal Tedavisi

Kök kanal tedavisi hem uzman hekim hem de hasta açısından sabır gerektiren bir uygulamadır. Uzman hekiminiz gerekli gördüğü takdirde tedavi öncesi söz konusu diş ve çevresine anestezi uygulanabilir. Elde edilen uyuşukluk ile hasta hiçbir ağrı duymaz. Ağızın ön kısmında bulunan kesici ve kanin dişlerin genellikle 1 kökü ve bunun içinde 1 yada 2 kanal bulunmaktadır. Ağızın yan tarafında yer alan küçük azı dişlerinin çoğunlukla 2 kök ve 2 ya da 1 kanalları mevcuttur. Üst çenedeki büyük azıların genellikle 3 kök ve 3 ya da 4 kanalları varken, alt çenedeki büyük azıların ise 2 kök ve 3 ya da 4 kanalları bulunur. Tüm bu rakamlar birer genellemedir. Bazen daha fazla kök ve kanalların bulunması da mümkündür.

Kompozit Lamina Uygulamaları

Estetik diş hekimliği uygulamalarından birtanesi olan Bonding işleminin diğer uygulamalara göre bazı avantajları ve dezavantajları vardır. Kompozit lamine uygulamaları, kompozit bonding ve estetik dolgu bu işlemin diğer isimlerindendir. Kompozit lamine uygulamalarının ayrıntılı muayene ve hastanın beklentileri analiz edildiğinde uygunluk durumu ortaya çıkmaktadır. Bu tedavi yönteminde estetik olarak geliştirilmiş, bukalemun etkisi olan kompozitler diş yüzeyine sağlam bağlayıcılar ile uygulanır. İhtiyaca göre dişlerde hiç bir aşındırma yaşanmadan yapılabildiği gibi bir miktar konturlama sonrasında da uygulanabiliyor. Diş yüzeyinde zararlı bir etki oluşturmadan, dişin formunu ve rengini düzenleyerek estetik görünüm sağlayan bir uygulamadır. Burada kullanılan malzemenin kalitesi oldukça önemli bir faktördür. Bunun yanında uygulamayı yapacak hekimin kabiliyeti ve tecrübesi de sonuç için önemlidir. Şeffaflık, opaklık, renk efektleri ve transparanlık sağlayabilen kompozitler tabakalama tekniği ile dişe uygulanmaktadır.

Diastemaların Kapatılması

Diastemaların kapatılması, iki diş arasında bulunan boşluğun adeziv restoratif materyaller kullanılarak kapatıldığı tedavi uygulamasıdır. Bu boşluklar bazen sadece tek bir kısımda olabileceği gibi birden fazla yerde de olabilir. Estetik şüpheler oluşturabilen bu boşluklar aynı zamanda çiğneme ve konuşmada da bir takım sorunlara sebep olabilmektedir. Bu tedavi esnasında dişler kesilmemektedir. Bu tedavi sırasında dişten herhangi bir şekilde kesim yapılmadığından dolayı boşluğa bakan dişlerde herhangi bir doku kaybı oluşmaz. Adeziv restoratif materyal boşluğa bakan dişlere yüzey hazırlıklarının ardından direkt olarak uygulanır.

Bonding Tedavisi

Bonding tedavi yönteminde yapılacak alanda diş eti sağlığı önemlidir. İşlem esnasında bölgeye gelebilecek kan, tükürük vb. vücut sıvıları tedavi başarısını olumsuz etkileyebilir. İlk önce bu etkenlerin ortadan kaldırılması gekir. Çoğu işlem esnasında anestezi ihtiyacı gerekmez ve anestezi yapılmadan uygulama yapılır. Kırık diş tedavilerinde silikon anahtar gibi özel hazırlıklar yapılır. Dişten aşındırma ve konturlama gerek görülürse yapılabilir. Çoğu bonding uygulamasında dişten hiç bir aşındırma yapılmaz. Rubber dam ya da retraksiyon ipleri ile izolasyon sağlanmaktadır. Dişin estetik kompozit materyaline istenilen estetiği sağlaması için etching işlemleri uygulanır. Burada yüzey hazırdır ve kompozitler opaklık, şeffaflık ve renklere göre tabakalama sistemi ile dişe uygulanmaktadır. Hastanın beklentisi, uzman hekimin kabiliyeti ile düzenlenir. Frezler ve diskler aracılığı ile son şekiller verilir. Karşıt dişlerle ilişki ve diş görünürlüğü gibi unsurlar detaylı olarak değerlendirilir. Son aşama olan özel lastik disklerle cilalama uygulamasına geçilir. Maksimum cilalı ve parlak yüzey; düzenlemenin uzun dönemde ki başarısında büyük rol oynar. İyi cilalanmış Bonding restorasyonların renklenmeye direnci oldukça yüksektir. Doğal dişlerin taklit edilmeye çalışıldığı bu parlak yüzeyin renklenmesi çok düşük olmaktadır.

Porselen Dolgu

Porselen dolgu yöntemi ağız içerisinde dişlerinde fazla kayıp bulunan hastaların oldukça sık tercih ettiği bir yöntemdir. Uzman bir diş hekimi tarafından dişlerinizin incelemesi yapılır ve ne kadar uygun olduğu kontrol edilir. Uzman hekim tarafından uygunluk onayı verilen hastalarda dişte uygun bir boşluk hazırlanır ve uygulanacak porselen dolgunun oturabileceği bölgeye getirilir. Bu işlemin ardından boşlukların ölçüsü alınır ve laboratuvara gönderilir. Alınan ölçülere göre porselen dolgular hazırlanmaktadır. Hastaya uygulanan bu dolgu yöntemi oldukça dayanıklıdır. Yeme, içme ve güncel hayata devam etme konusunda büyük rahatlık sağlayacaktır.